Ustavni stručnjak Robert Podolnjak na svojoj facebook stranici komentirao je HDZ-ov prijedlog ustavnih promjena kojim navodno žele urediti i olakšati referendum.
NE VJERUJ DANAJCIMA NI KAD DAROVE DONOSE
1. Određen, umjeren kvorum odlučivanja može biti prihvatljiv radi legitimiranja referendumske odluke, iako to ustavnopravno nije nužno. Određene kvorume ukinuli smo 2010. zbog neuređenih biračkih popisa, jer svako propisivanje da je za odluku potreban izlazak određenog postotka birača ili određeni postotak birača ZA neki prijedlog neprihvatljiv je ako imate napuhani broj birača. A nakon popisa stanovništva 2021. znamo da imamo oko 500.000 birača MANJE u stvarnosti od broja koji nam servira Ministarstvo pravosuđa i uprave. Stoga svaki kvorum u stvarnosti bi bio značajno veći od formalno propisanog i zato sada neprihvatljiv.
2. Tražiti da i za promjenu Ustava i za promjenu organskih zakona je potrebna većina uz uvjet da ona čini 1/3 od ukupnog broja birača u RH je neproihvatljivo, jer ti propisi se i u Saboru donose, u pravilu (osim onih koji se odnose na prava nacionalnih manjina) različitim većinama – ustavne promjene 2/3 većinom, a organski zakoni natpolovičnom većinom svih zastupnika. U praksi vam to znači da HDZ-ova koalicija u Saboru, za koju je glasalo manje od 700.000 birača može izmijeniti izborni zakon , a građani na referendumu to bi mogli ako bi ih glasalo ZA njih više od 1,200.000.
3. Ponovno se predlaže najstoži kvorum odlučivanja za ulazak/izlazak iz nekog saveza država – za to bi moralo glasati ZA najmanje polovica od svih birača u RH. Tako je bilo do 2010. ali za potrebe ulaska u EU taj je kvorum odlučivanja uklonjen. Sada ga ponovno uvoditi stvarno je perverzno.
4. U definiranju tema o kojima se ne može raspisati referendum HDZ je bio toliko (namjerno) neodređen da se praktički o ničem ne bi mogao raspisati referendum, jer prijedlog predviđa da se referendum ne može raspisati ako je referendumsko pitanje u “isključivoj nadležnosti Hrvatskog sabora, predsjednika Republika ili Vlade RH”. To bi se moglo tumačiti , primjerice, ako je donošenje zakona u isključivoj nadležnosti Sabora onda se ne može predložiti nikakav zakonodavni referendum (a takvih je referendumskih pitanja najviše bilo).
5. I konačno, referendum bi bio nedozvoljen ako pitanje ne bi bilo u skladu s općim načelima i najvišim vrednotama ustavnog poretka RH, što je davanje carte blanche ustavnom sudu da svaki put nađe neko apstraktno načelo ili vrednotu koju krši referendumsko pitanje.
Sve u svemu, radi se o ubojstvu referenduma narodne inicijative s predumišljajem.